***جزیره نیم نگاه***

از یازدهم تیزماه 1392 در آدرس http://jazireh2012.rozblog.comمنتظر شما عزیزان هستم

***جزیره نیم نگاه***

از یازدهم تیزماه 1392 در آدرس http://jazireh2012.rozblog.comمنتظر شما عزیزان هستم

به رسم جزیره نیم نگاه

به رسم ایرانی‌ها!

روایتی جالب از رسم ایرانی‌ها و امیرکبیر.

نظرآقا یمین السلطنه با لهجه ترکی شیرینش می گفت که وقتی من خیلی جوان و در وزارت خارجه مترجم بودم، میرزا محمدتقی خان امیرکبیر هر وقت سفرای خارجه را می پذیرفت مرا برای مترجمی احضار می نمود. روزی که وزیر مختار روس در یک موضوع سرحدی تقاضای بی مناسبتی داشت، امیر که به هیچ وجه گوش شنوایی برای این گونه سخنان و درخواست ها نداشت، وقتی که مطلب را ترجمه کردم در جواب گفت: از وزیر مختار بپرس که هیچ کشک و بادمجان خورده یی؟ وزیر مختارگفت: بگویید خیر.

امیرکبیر گفت: پس به وزیر مختار بگو ما در خانه مان یک فاطمه خانوم جانی داریم که کشک و بادمجان را خیلی خوب درست می کند. این دفعه وقتی که فاطمه خانم جان کشک و بادمجان درست کرد یک قسمت هم برای شما خواهم فرستاد تا بخورید و ببینید چقدر خوب است. بعد شروع کرد به صورت آهنگین این جملات را خواندن: ای کشک و بادنجان، ای فاطمه خانوم جان. وزیرمختار گفت: بگویید ممنونم. اما در موضوع سرحدی چه می فرمایید؟ درخواست سفیر را مجددا برای امیر ترجمه کردم. امیر کبیر به من فرمود به وزیر مختار بگویید: ای کشک و بادمجان، ای فاطمه خانم جان و همین طور تا بالاخره چون وزیر مختار دید غیر از « ای کشک و بادنجان و فاطمه خانوم جان» جواب دیگری عایدش نمی شود از جا برخاسته، مرخصی گرفته و رفت.

به وقت دیگر سفیر روس که تعدادی همراه با خود راه انداخته بود با کلی خدم و حشم به ملاقات امیر کبیر آمد. اما امیر او را به حضور نپذیرفت. سفیر 2 ساعتی معطل ماند و آنگاه برافروخته شد که این توهین به دولت روسیه است. امیر پس از 2 ساعت او را به حضور پذیرفت. از او پرسید چه شده؟ سفیر گفت سه ساعت به غروب وعده کرده ولی دوساعت آن سرآمده! امیر پاسخ داد این رسم ایرانیان است! سفیر گفت: اما ما به رسم خود رفتار می کنیم. امیر پرسید: شما در روسیه با چند نفر راه می روید؟ سفیر پاسخ داد: تنها می رویم. امیر گفت: پس چرا در ایران چند نفر را در عقب و جلو خود راه می اندازید؟ سفیر گفت: به رسم ایران چنین می کنم. امیر پاسخ داد: اگر به رسم ایرانیان رفتار می کنید، وعده ایرانی ها نیز دو ساعت تاخیر دارد!



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه اعتماد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد