***جزیره نیم نگاه***

از یازدهم تیزماه 1392 در آدرس http://jazireh2012.rozblog.comمنتظر شما عزیزان هستم

***جزیره نیم نگاه***

از یازدهم تیزماه 1392 در آدرس http://jazireh2012.rozblog.comمنتظر شما عزیزان هستم

دفترچه خاطرات جزیره نیم نگاه.12

خاطرات معلمان از هدایای روز معلم
گرچه هیچگاه روز معلم به عنوان روز هدیه دادن دانش‌آموزان به معلم نامگذاری نشده است اما قلب‌های مهربان دانش‌آموزان که شیفته گرمای محبت معلمانشان است، به هر نوعی که می‌تواند به دنبال جبران گوشه‌ای از محبت تعلیم دهنده است و همین موضوع داستان‌های خواندنی را می‌سازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، روز معلم روز تجلیل از زنان و مردانی است که قامتشان در راه تربیت فرزندان این مرز و بوم خمیده شده است و آنچه از سال‌ها تلاش در سنگر علم و ادب برایشان باقی مانده است، خاطراتی از دانش‌آموزان‌شان است که با یادآوری آن در لحظات تنهایی، گویی جانی تازه در روحشان دمیده می‌شود.

* ظرف استیل مورد استفاده مادر، هدیه‌ای برای تقدیر از زحمات معلم

افسانه نادری، دبیر عربی می‌گوید: ساعات کاری ما در مدرسه سرشار از خاطرات است اما خاطره‌ای که به طور خاص در ذهن من مانده است مربوط به روز معلم 18 سال پیش است.

وی می‌افزاید: 18 سال پیش در روز معلم یکی از دانش‌آموزانم در مقطع دوم راهنمایی، کادویی را برایم به عنوان هدیه روز معلم آورد که بسیار تحت تأثیر قرارم داد.

نادری با بیان اینکه این دانش‌آموز در روز معلم هدیه‌ای را لای روزنامه پیچیده و برایش آورده بود، عنوان می‌کند: با وجود اینکه می‌دانستم وضع مالی این دانش‌آموز خوب نیست اما به دلیل محبتی که کرده بود، کادو را پذیرفتم و به دفتر مدرسه رفتم و آن را در میان سایر معلمان باز کردم.

وی ادامه می‌دهد: هدیه او یک سینی مرغ خوری استیل بود ولی نکته جالب این بود که این ظرف، استفاده شده بود و مشخص بود که دانش‌آموز یکی از ظروف منزل خود را برای من هدیه آورده است.

این دبیر عربی اضافه می‌کند: هر یک از همکاران با مشاهده هدیه نظرات مختلفی را بیان کردند یکی می‌گفت «چرا ظرف استفاده شده را برایت آورده»، دیگری می‌گفت «هدیه را به دانش‌آموز پس بده» اما آنچه که ذهن مرا سخت مشغول ساخته بود صداقت و بی‌ریا بودن این دانش‌آموز بود.

وی تصریح می‌کند: چند روز بعد دانش‌آموز را در یک فرصت صدا کرده و از او پرسیدم که هدیه را خودت برای من تهیه کردی یا مادرت؟ او در پاسخ به من گفت که هدیه را از ظروف منزل برای شما آورده‌ام اما خواهش می‌کنم به کسی نگویید در حالی‌که از او تشکر کردم گفتم اجازه بده تا موضوع را برای مادرت بازگو کنم؛ بعد از متقاعد شدن او، یک روز مادرش را به مدرسه فراخواندم و ماجرا را برایش تعریف کردم.

نادری بیان می‌کند: مادر دانش‌آموز با شنیدن ماجرا اشک در چشمانش حلقه زد و به من گفت «دخترم علاقه بسیاری به شما دارد و از من خواست تا برای روز معلم هدیه‌ای برای شما تهیه کنم اما چون پول نداشتیم به او گفتم تا چند روزی صبر کند اما او اصرار داشت که برای روز معلم هدیه‌ای به شما بدهد بنابراین بدون اینکه به من چیزی بگوید یکی از ظروف منزل را برداشته و به عنوان هدیه برای شما آورده است».

این معلم عربی در پاسخ به این پرسش که بهترین هدیه دانش‌آموزان در روز معلم برای آموزگاران خود چه می‌تواند باشد، عنوان می‌کند: اخلاق و رفتار و تلاش در پیگیری دروس بهترین هدیه دانش آموزان به معلم است؛ دانش‌آموزی که به لحاظ اخلاقی نمونه باشد در حقیقت هر روز به معلم خود هدیه می‌دهد.

* کلکسیونی از جملات زیبای دانش‌آموزان یادگار سال‌ها تدریس

پریوش فتوت، دبیر معارف می‌گوید: دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان عمدتاً برای معلمان خود هدیه کارت تبریک یا گل می‌آورند که بر روی این کارت‌های تبریک جملات متعددی را یادداشت می‌کنند.

وی می‌افزاید: الان سالیان طولانی است که من کارت‌های تبریکی را که از دانش‌آموزانم در روز معلم هدیه گرفتم، جمع کرده و کلکسیونی از کارت‌های تبریک با جملات زیبایی همچون "معلم تا ابد در ذهنم باقی می‌مانی " و "دوستت دارم معلم عزیزم " دارم و هر وقت که دلم می‌گیرد این کارت‌های تبریک را باز کرده و جملات آنها را می‌خوانم و به یاد دانش‌آموزانی می‌افتم که هر کدام اکنون مشغول به فعالیت در مشاغل مختلف هستند.

* برداشت پول از کیف پدر، اشتباه دانش‌آموز برای نشان دادن عشق به معلم

رحیمه ابطحی مشاور یکی از دبیرستان‌های تهران در خحصوص بهترین خاطره خود از سال‌ها فعالیتش در مدارس مختلف بیان می‌کند: سال 70 در یکی از روستاهای شهرستان نی‌ریز از توابع استان فارس، معلم تربیتی بودم و دانش‌آموزی داشتم که به پدرش گفته بود تا برای روز معلم هدیه‌ای برای او تهیه کند تا برای معلمش ببرد اما پدرش با این کار موافقت نکرده بود.

وی ادامه می‌دهد: این دانش‌آموز برای اینکه بتواند در روز معلم برای آموزگار خود هدیه بخرد، مبلغ 20 هزار تومان را پنهانی از جیب پدرش برداشته بود و برای من به عنوان دبیر تربیتی و معلمش یک تابلوی تبریک روز معلم به همراه دو بسته گز خریده بود همچنین برای تمام همکلاسی‌هایش پفک خریده بود.

این معلم ادامه داد: ریخت و پاش این دانش‌آموز و هدایایی که خریده بود ما را به شک انداخت، از این رو والدین او را به مدرسه فراخواندیم و متوجه شدیم که آنها اصلاً هیچ هدیه‌ای را برای روز دانش‌‌آموز تهیه نکرده‌اند؛ والدین این دانش‌آموز گفتند که مبلغ 20 هزار تومان از پول ما در خانه نیز گم شده است و در آنجا مشخص شد که این دانش‌‌آموز برای تهیه هدیه این پول را پنهانی برداشته است.

وی با بیان اینکه نباید دانش‌آموزان از طرق نادرست، به خرید هدیه روز معلم اقدام کنند، می‌گوید: همین که یک دانش‌آموز به معلم خود می‌گوید که دوستش دارد، هدیه بزرگی است.

* دانش‌آموزی که پس از سال‌ها به توصیه معلمش نویسنده شد

فرح رهبریان، معاون یکی از هنرستان‌های شهر تهران عنوان می‌کند: حدود 10 سال گذشته در مقطع راهنمایی تدریس می‌کردم و وقتی دانش‌آموزان سر کلاس انشاء می‌خواندند، من تمام آنها را تشویق می‌کردم تا تلاش بیشتری کنند و بتوانند بهتر و زیباتر بنویسند.

وی می‌افزاید: به یاد دارم همیشه یکی از دانش‌آموزان را که در حد متوسط انشاء می‌نوشت، تشویق می‌کردم که قدرت خوبی برای نویسندگی دارد و تلاش بیشتری را انجام دهد.

این معلم ادامه می‌دهد: چندین سال بعد از این ماجرا، یک روز دختری در خیابان به من سلام کردم؛ اول او را نشناختم اما وقتی خودش را معرفی کرد به یاد آوردم که همان دانش‌آموزی است که همیشه او را برای نویسندگی تشویق می‌کردم و حالا به گفته خودش یک نویسنده موفق شده بود.

* قرآن کوچک دانش‌آموز هنوز معنویت را برایم هدیه دارد

مریم محمودی، دبیر ادبیات اظهار دمی‌دارد: چندین سال پیش زمانی که در مقطع دبستان تدریس می‌کردم در روز معلم دانش‌آموزان هدیه‌های مختلفی را برایم می‌آوردند و هر کدام به صورت تک تک هدایای خود را آورده و روی میز من می‌گذاشتند.

وی بیان می‌کند: نوبت به یکی از دانش‌آموزان رسید که در جریان بودم وضع مالی مناسبی ندارد، دانش‌آموز آرام آرام به سمتم آمد و هدیه خود را بر روی میز گذاشت؛ با خودم فکر کردم که این دانش‌آموز معصوم چگونه این هدیه را تهیه کرده است؟

این معلم ادامه می‌دهد: وقتی هدیه دانش‌آموز را باز کردم چشمم به یک قرآن جیبی کوچک افتاد؛ این خاطره بعد از سال‌ها در ذهنم باقی مانده و هنوز قرآن کوچک این دانش‌آموز را با خود نگه داشته‌ام؛ هدیه‌ای که یک دنیا معنویت را برایم به همراه داشت.

www.seratnews.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد