***جزیره نیم نگاه***

از یازدهم تیزماه 1392 در آدرس http://jazireh2012.rozblog.comمنتظر شما عزیزان هستم

***جزیره نیم نگاه***

از یازدهم تیزماه 1392 در آدرس http://jazireh2012.rozblog.comمنتظر شما عزیزان هستم

تالار هنر جزیره نیم نگاه.29

حجت شکیبا در افتتاحیه نمایشگاه نیم قرن نقاشی هایش مطرح کرد:
بزرگترین سرمایه هنرمند مردم است
هنر > تجسمی- همشهری آنلاین:
نیم قرن نقاشی های حجت شکیبا با همکاری کمیسیون ملی یونسکو جمعه 27 اردیبهشت در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت شکیبا در حاشیه این افتتاحیه مردم را بزرگترین سرمایه هنرمند دانست و قضاوت آنها را اصل خواند.

در این نمایشگاه حدود 90 نقاشی از 11 دوره کاری حجت شکیبا در ورودی و سه طبقه گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران به روی دیوار رفته است که از آثار آبستره تا رئالیسم طبیعت گرا، عکس نگاری های هایپررئالیسم، تصویر آفرینی دوره های تاریخی ایران و نقاشی از ادبیات فاخر فارسی را در بر می‌گیرد.

حجت شکیبا در گفت و گویی این نمایشگاه را برآیندی از نیم قرن تلاش نقاشانه اش معرفی کرد و گفت:«خلاصه ای از مهم ترین دوره های کاری ام به تماشا در آمده است که شاید در این میان تنها نقاشی های دوره قاجاری ام غیبت داشته باشند.

من در این سالیان دراز آنقدر کار کرده ام که اگر گالری فرهنگسرای نیاوران چندین و چند طبقه دیگر هم داشت، باز هم دیوارها پر می‌شدند، لذا چاره ای جز نمایش خلاصه دوره هایم نیست».

این نقاش پیشکسوت که جزو پیشگامان هایپررئالیسم (نقاشی عکس گونه) ایران است و با نقاشی در شاهکارهای سینمایی تلویزیونی زنده یاد علی حاتمی، جایگاه خاصی در حافظه هنری جامعه مان دارد، تاکید کرد: «برای من بسیار مهم است اقشار مختلف مردم بیایند، آثار مرا ببینند و از آن لذت ببرند؛ من مردم را بهترین قاضی می‌دانم و همیشه برای آنها کار کرده ام، مردم بزرگترین سرمایه هنرمند هستند».

وی نقاشی های «شاهنامه» و «مولانا» را متاخرترین دوره های کاری اش خواند و گفت: «آثار تازه ای از این دو مجموعه با خود به این نمایشگاه آورده ام که برای نخستین بار در یک گالری ارایه می‌شوند».

او درباره آثار آبستره اش که در ورودی گالری آغازگر نمایشگاه هستند،گفت: «این آثار به 40 سال پیش تعلق دارند. بسیاری نمی‌دانند من با آثار انتزاعی کارم را شروع کردم، این آثاررا در پایان هنرستان و فارغ التحصیل شدن در دانشکده هنرهای زیبا خلق کردم که با الهام از موضوعاتی مثل انرژی،نفت، شهرسازی و بافت شهری پدید آمده اند اما همان زمان احساس کردم این گونه نقاشی با روح من سازگار نیست لذا به اصل خودم،همان عکاسخانه پدری ام در گرگان بازگشتم و با الهام از تجارب دوره های کودکی ام،نقاشی های عکس گونه (هایپر رئالیسم) را پی گرفتم».

وی درباره تابلوی نقاشی «تالار آیینه» که در سال 1364 به سفارش زنده یاد علی حاتمی برای فیلم کمال الملک خلق شد.

گفت : «این تنها اثری است که از مجموعه همکاری هایم با زنده یاد علی حاتمی برایم باقی مانده است،من با ایشان در خلق دلشدگان، هزار دستان و کمال الملک همراه بودم و «تالار آیینه» تنها تابلوی باقی مانده از آن همکاری دلنشین است که آن را درمیان آثار هایپررئالیسم در طبقه زیرین به تماشای مردم گذاشته ام».

شکیبا همچنین درباره خلق آثار مولانا گفت: «وقتی در کانادا مجموعه عکس «شادونا» را گرفتم حال و هوای عرفانی و آسمانی آن مرا بسیار برانگیخت تا این حس را در ادبیات فارسی بیابم و آن را در مدیوم نقاشی بازتاب دهم «مولانا» را بهترین گزینه دیدم؛ اتفاقا سماع فصل مشترک عکس های شادونا و نقاشی های مولانا است که آنها را به وضوح در این آثار می‌بینید».

نیم قرن نقاشی حجت شکیبا تا 9 خرداد در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، رو بروی پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران به روی دیوار خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد